1- لا تتعجل البدأ مباشرة , قم ب تحليل الشوت أولاً (Take some time to Analyse the footage) هذه الخطوة هامه جداً و يترتب عليها قرارك للطريقة التي ستعمل بها والتي قد تجعلك تنهي روتو ما قد ينتهي في بضعة ساعات أو ربما بضعة أيام مع القرار الخطأ !! قم بتشغيل الشوت وتحليل حركه الجسم المستهدف اللي هتعمل له روتو . الأشياء التي تفكر بها دائماً ما تكون : - هل هناك فرصه للأستعانه بالتراكينج؟ حركه كاميرا ! أو جسم يتحرك من مكانه ل مكان أخر بسرعه ! (سنتكلم عن هذا بالتفصيل في النقطه رقم 2 ) - كيف سأقسم الروتو إلي اجزاء صغيره ؟ (سنتكلم عن هذا في النقطه رقم 3 ) .. لكن يجب عليك ان تفكر ب هذا من البدايه وتلاحظ تغير اشكال اجزاء الجسم. - البحث عن توقيت مناسب للبدأ منه تكون أجزاء الجسم الرئيسيه واضحه و مكتمله قدر الأمكان ( الفريم اللذي سنبدأ رسم الروتو عليه ) يفترض الأن ان يكون لديك أسلوب للتعامل مع الشوت So now you have Decided on your Approach فلنكمل
2- استعمل التراكنج المتاح أمامك (ِuse Tracking data) خاصه في وجود حركه كاميرا ! تخيل انك تقوم بعمل روتو ل جسم ثابت لا يتحرك !! ف بمجرد القيام ب تراكنج له (الحصول علي حركه الكاميرا) وتثبيت الروتو علي الأوبجكت ستكون قد انهيت من مهمتك ب سهوله 🤠 فيمكنك بعد تراكينج الكاميرا ان تقوم الأن بالتركيز علي حركه الجسم فقط لأنك قمت ب الحصول علي حركه الكاميرا العامه ! ... ولو كان الجسم نفسه متحركاً من مكان ل مكان يمكنك القيام بتراكينج للجسم نفسه اذاً ( مثل بلانر تراكر ) ... وهذا سيسهل عليك المرحله الأخيره من التركيز علي حركات الجسم الثانويه واشكال الروتو .. لذا تذكر ان لا تجري ابداً وراء الجسم ب روتوهاتك 🏍️ ما دام هناك طريقة أذكي !! انظر إلي المثال الأتي :
حيث تلاحظ اللاير(الفولدر) رقم 1 بالأحمر هي الأساسيه التي تحتوي كل شئ قمت بأستخدام ترانسفورم داتا خدناها من تراكر مثلاً للحصول علي حركه الكاميرا العامه وبالتالي كل ما تحتها سيتحرك حركه الكاميراا ..
اللاير (الفولدر) رقم 2 بالأزرق يمكننا فيه اضافه حركه ثانويه فلنفترض ان الجسم ككل يتحرك من موقع لأخر
و أخيراً يمكنك البدأ في تحريك روتوهاتك بدقه في المرحله الأخيره (الأصفر) ...
بعض الأدوات المساعدة والتي تسهل علينا تراكينج الاجسام والروتو ( Rotos Planar Tracker / Mocha / Silloute )
3- أرسم و قسم الجسم ب حكمة
(ِBreak up your object wisely)
ربما تكون هذه هي المرحله الأهم فعليك ان تفكر بما تفعله جيداً ....
المبالغه بالكثير من الروتوهات والاجزاء قد يصعب السيطره عليها وتطيل وقت العمل عليك ..
بينما القليل من الروتوهات قد لا تكون كافيه لتغير شكل الجسم وتفاصيله وبالتالي ستكون في مأزق .. لا تقلق الأمر بسيط و ستجيده مع الوقت ... إليك بعض النصائح:
1- اختار فريم مناسب للبدايه تكون أجزاء الجسم الأساسيه واضحه فيه و قم بتقسيم الأجزاء حسب تغيراتها ! فلنفترض انه وجه أنسان .. الأنف مثلاً سيبدو مختلفاً عندم ينظر الشخص للجانب عن شكله عندما كان ينظر للأمام !! اذاً لابد من جزء منفصل للأنف نستطيع تحريكه بمرونه وصولاً للأشكال المختلفه ! وكذلك الأمر لباقي الأعضاء المنفصلة ركز دائماً علي الإيدجات ... يمكننا دوماً ملئ الاجزاء منتصف الأجسام لاحقاً ... لكن الدقه والعمل كله عند حدود الجسم 2- ماذا لو أن الاشكال تتغير تغييراً كبيراً !! Roto Life لا بأس . انت غير مجبر ان تحتفظ بالشكل طوال الوقت !! تذكر ان هناك Life (فريم رينج) لكل روتو علي حده !! يمكنك استخدامه فيه توقيت معين ثم تغييره نهائياً ب روتو جديد !! لا تلتزم ب روتو واحد طوال الوقت ... اي أن مثلاً جزء الأنف هذا يمكن ان يكون علي روتوهااات كثييييييييره ... الأهم هنا ان تحافظ علي التسميه والنظام وتحتفظ بالاجزاء الواحده في فولدر واحد بشكل منظم يسهل الوصول له .. و الأهم ان تحدد ال Life لكل جزء بالفعل .. اياك ان ترمي بالروتوهات خارج أطار الشاشه وتبقيها هكذا !! عيب !
3- ربط الروتوهات الفرعية ب الرئيسية Parenting
التفكير بهذه الطريقه سيساعدك ايضاً بتقسيم جسم الأوبجكت المستهدف , وقد يوفر عليك الكثير من وقت التحريك ايضاً ..أنظر إلي الروتو الكروكي للحصان بالأسفل علي سبيل المثال :
الفولدر الرئيسي بالأصفر يقوم بتحريك جميييع الروتوهات و الفولدورات بداخله !! ممتاز ثم مثلاً الرقبه في مجموعه 3 بالأزرق ستقوم بتحريك الرأس و الرأس سيحرك ما بداخله من عيون و أنف و أذن ... وهكذا المجموعه الخضراء للقدم الخلفيه مثلاً .. تبدأ من الفخذ الذي عندما تحركه او تعمل روتيشن له من محوره (Anchor Point) باقي القدم ستتحرك وتعمل نفس الروتيشن .. ممتاز ! كل هذا سيساعد في توفير وقت التحريك .. ولكن إنتبه هذا الربط (Childs and Parents) سيحدث فقط عندما تحرك الأشكال ككل وليس النقاط ... اي ان الكيفريمرز والتحريك هنا يحدث في تابه ال Transform الخاصه بالروتو أو الفولدر ككل ... كما تحب ان تسميه ... وليس في" تابه الروتو"
هذا الأمر قد يسهل الأمر في روتو الأجسام المكيانيكيه او اجسام الانسان والحيوانات التي ترتبط حركه اجزاءها ببعضها البعض !
لا تنسي استخدام ال OpenSpline تول الرائعه في رسم روتو الأشياء الرفيعه ك الشعر - العواميد والخوازيق والثعابين ... الخ
4 - الكيفريمينج !! (ِKEYFRAME CORRECTLY !! ) لا تكن عشوائياً عند تحريكك للروتوهات او لنقاطها ... عليك بالتحريك في فريمات محدده حتي تتحرك جميع الأشكال في نفس الوقت سوياً .. انظر الي المثال الأتي
لدينا شوت من 80 فريم مثلاً ... بعد رسم الروتوهات قم بالتحرك ب فريمات متساويه باستخدام الزر البنفسجي أسفل التايم لاين ... في المرحله الأولي باللون الأصفر تحركنا 20 فريم 20 فريم !! ثم عند الحاجه لمزيد من ال inbetweens قمت بالمرحله التانيه باللون الأخضر وتحركت بالمنتصف حركات متساويه ايضاً 10 10 ... وهكذا عند حاجتك للمزيد !! وبذلك ستقوم بالعمل أقل عدد فريمات ممكن !! وستتحرك جميع الروتوهات والأشكال في تناغم وتناسق مما سيمنع حدوث ال Whobbilng واللعب !!
5 - حرك الأشكال وليس النقاط " قدر المستطاع" !!
(ِMove Shapes , not points !! )
تحريك النقاط يكون دائماً الخيار الأخير .. دائماً اجعل Ctrl+A اختصارك لاختيار الروتوهات كأجزاء كامله وتحريكها ككل ... تجنب تحريك النقاط حتي تتجنب حدوث ال Whobbilng واللعب !!
لذلك أيضاً لا يجب ان تكثر من وضع النقاط اثناء رسمك للروتو ... استخدم كيرفات كل نقطه لرسم المنحينات وزياده التباعد بين النقاط وبالتالي رسم نقاط قدر الحاجه فقط
6 - معالجه الايدجات و الموشن بلر !! (ِEdge treating/ MotionBlur !! ) في حاله انك تقوم ب الروتو سكوبينج فقط و ستقوم بتسليمه لشخص أخر كومبوزيتور سيستخدمه .. ف عليك إذاً أن تقوم بتسليم الروتوهات جميعها ب مستويات فيزر Feather موحده ! الكومبوزيتور اللي بيقفل سيقوم هو بمعالجه الايدجات و اضافه الموشن بلر والايدج بلر وخلافه حسب حاجته ... في بعض الأحيان يكون مطلوب منك روتو فعلي للموشن بلر في الصوره , أحرص فقط علي تنظيم اللايرز وتوضيح هذه الاجزاء وما تفعله ... واذا كنت تعتقد انه لابد من معالجه الايدجات فيمكنك تسليم نسختين واحده ب معالجه والأخري بدون .
7 - نصائح إضافيه هامه !!
(ِExtra Important Tips !! )
1- خليك منظم Stay Organized🤣
تنظيم اللايرز والفولدرات و تسميتها وتلوينها في الروتو مهم جداً خاصه عند تسليمها لشخص غيرك ..... الحفاظ علي ليفل موحد من الفيزر ... واستخدام ال Roto Life وعدم ترك أي روتوهات مفعله خارج الصوره او رميها عشوائياً مهم جداً ...
2- ال Prespective-Transform shapes 😍
مهمه جداً لما تختار روتو ككل Ctrl+A مثلاً تجرب تشد الكورنرز و انت دايس علي Shift+Ctrl !
هتعمل حاجه زي الكورنر بن كده انك بتظبط الشكل وتغير البريسبيكتيف بتاعه !!
حاجه لازم تستعملها علطول ومهمه فالحفاظ علي أشكال الأجزاااء
3- الريبيل ايديت Ripple Edit🎎 زر صغير مهم لما تبقي عايز تحرك حركه وتخليها تطبق علي كل الكيفريمز في التايم لاين كله مثلاً من رقم 1 !! يعني مثلاً هتعمل تغيير معين وهيتطبق عكل مده الشوت !! أو من رقم 2 FromStart يعني من أول الشوت لحد الفريم اللي بتغير فيه أو 3 To end يعني من الفريم اللي واقف فيه لحد أخر الشوت ... او 4 وتحدد انت الفريم رينج اللي عايز التغير ده يبقي فيه ... بتختار بعد كده تحرك !!
4- استخدم الKeying ك Guide ليك !!🤓
ف أوقات كتير بيكون مفيد انك تستعمل ال Luma Keyer او Sat keyer او غيره أو حتي انك بس تقلب فالتشانلز عشان تشوف الجسم والحاجه بتاعتك والايدجات بشكل اوضح يساعدك تمشي عليها وتعملها روتوسكوبينج !!
ومتنساش انك اوقات كتير بت KeyMix وتستخدم الألفا من الكينج بالفعل فالأمااكن اللي سهل يتعمل فيها كينج !! وان الغرض من كل ده انك تطلع مات محترم تستخدمه وبس .... بس الكلام ده يمشي داخلياً بس لكن مينفعش لما بتكون بتسلم الروتو ل شركه خارجيه مثلاً تعمل معاه كده .. هما متفقين وعايزين منك روتو كامل فالأخر مش هينفع شويه حتت روتو و حتت معموله كينج !! 5- أعرف بريفك و أتاكد من هدفك كويس Double Check your brief and task مفيش حاجه اوحش من انك تضيع وقت ف روتو مش هيبقي مفيد و محدش هيستخدمه ... أفهم الهدف من الروتو كويس و راجع البريف بتاعك واعمل روتو علي قد الاجزاء والحتت المطلوبه بس .. بس ... 🙄
6- حافظ علي الروتوهات قابله للتعديل:✒️ بعيداً عن التنظيم عشان اللي وراك يعرف يعدل طبعاً ... لما تجيب الروتوهات من برنامج تاني زي موكا أو سيلويت اتأكد انك تشتغل ب ال Spline Bezier العاديه عشان لما تخش نيوك الكيفريمز تقرأ بشكل مظبوط وتبقي الدنيا مفتوحه للتعديل ... فيه فيديو شرحت فيه الحوار ده قبل كده : https://youtu.be/vW0tlerJ6jY 7- اختبر نتيجه الروتو قبل تسليمه :✔️ اختبر نتيجه الروتو علي خلفيات مختلفه فاتحه و غامقه حسب محتوي الصوره و تفحص الايدجات والتفاصيل جيداً
هذه الأداه قد تفيدك https://youtu.be/jf4yIc6tKjs
الخلاصه Conclusion 👀
الروتوسكوبينج قد تكون عمليه رخمه وقد تستهلك منك الوقت لكن لابد من التصالح وادراك ان لا غني عنها وانها ربما تكون اساس وبدايه وأهم حاجه فالكومبوزتينج اصلاً لذلك يجب ان تتقنها جيداً حتي اذا كنت لا تفعلها ..... فالنهايه لا يوجد احتماليه للخطأ و الروتو لابد ان يكون سليم 100% و قرارتك وطريقه عملك ستجعلك تصل لتلك النتيجه أما بسرعه و أما بمعاناه ... وبعد فتره شخصيه من التلزيق والتحايل علي الروتوهات وصلت لأنه من الأفضل ان تشتغله وتبدأه بشكل صح ومحترم هيكون أسرع من تليث الروتهات وهيشتغل مظبوط ف كل مواقف الكومبوزتينج الممكنه ...
هذه النصائح يصلح تنفيذها في أي برنامج أخر مش نيوك بس طبعاً ..
اذا كانت لديك أفكار و نصائح أخري شاركها في االتعليقات
أسف علي اللغة العربيه العاميه الركيكة ان شاء الله اقوم بتسجيل المقال ده ك فيديو واحط اللينك هنا 😁
إضافي : إذا كنت من الباحثين عن احلام الروتو السريع والتولز السحريه اللي بتعمل روتو لوحدها فلازم تعرف ان لسه بدري عالكلام ده ورغم ان شركات كتير بتطور ادوات زي فاوندري نفسهم شغالين علي سمارت روتو و فيه روتو بوت وادوات كتير بس كلها فالنهايه هتبقي مجرد ادوات مساعده ومفيش استغناء عن الروتو المانويل ده لسنييييين كتير ... خاصه ان كل أدوات ال AI المتاحه دلوقتي ضعيفه ولا يمكن الاعتماد عليها فالبرودكشنز ذات الكواليتي المحترمه ... بس لابد من متابعتها وممكن تنفع ف أعلان او بروجكت شخصي أو شوت يكون ظروفه سهله وهحط بعض اللينكات لمستكشفي هذه الأدوات ..
https://runwayml.com/
https://www.foundry.com/insights/machine-learning/smartroto-enabling-rotoscoping
https://kognat.com/
وطبعاً فيه أدوات لذيذه بتطور كل فتره زي RotoBrush من أدوبي ف أفتر افيتكس و التولز بتاعه سيلويت اللي تعتبر من أقوي ادوات الروتوسكوبينج دلوقتي ..
ياريت يا باشمهندس أحمد تعمل مقال .. قائمة بالبرامج المساعدة في مجال ال Compositing في كل المجالات Roto, Track, Matchmover, Keying & Chrome وشرح مبسط عن ال Tools دي
مقال فوق الرائع يا هندسة